زندگی

سلبریتی‌ها در دام همه چیز دانی 

سلبریتی‌ها در دام همه چیز دانی 

تهران-ایرنا- این روزها، بازار اظهار نظر شخصی و غیر کارشناسی در مورد برخی مسایل داغ به پاشنه آشیل مرجعیت افراد مشهور اعم از هنرمند، ورزشکار و غیره تبدیل شده است؛ موضوعی که در صورت مدیریت نشدن، زخم مزمنی بر پیکر جامعه ایجاد می‌کند که با هزار عذرخواهی و ابراز پشیمانی هم درمان نمی‌شود.

سلبریتی‌ها در دام همه چیز دانی 

به گزارش خبرنگار ایرنا، هر از گاهی در یک دورهمی، میزگرد یا برنامه تلویزیونی سخنی از شهرت یافتن فلان هنر یا ورزش یا سیاست گفته و شنیده می شود که نه تنها هیچ بار علمی ندارد بلکه در حد و اندازه تخصص آن شخص هم نیست.

حرفی گفته می شود و آن برنامه به پایان می رسد، غافل از اینکه در دنیای پیشرفته فناوری های ارتباطی امروز ردپایی باقی می گذارد که با هیچ لکه بر و موادی پاک نمی شود، ضمن اینکه تیری بر قلب اهالی مخاطبان سخن می نشاند که خراش و زخم آن با هزار عذرخواهی و ابراز پشیمانی درمان نمی شود.

از جمله این سخنان می توان به سخن هنرمند پیشکسوتی اشاره کرد که در برنامه ای به وزنه برداری زنان خرده گرفت و گفت: وزنه زدن زنان باعث افتادگی رحم و از دست دادن قدرت باروری آن‌ها می‌شود!

اینکه این سخن تا چه اندازه صحیح و از پشتوانه عملی برخوردار است بماند برای کارشناسان حوزه زنان و زایمان، اما همین که بلافاصله پس از قهرمانی الناز باجلانی، عضو تیم ملی وزنه‌برداری بانوان در مسابقات قهرمانی آسیا مطرح می شود، تعجب همگان را به دنبال داشت؛ آن هم از شخصی که خود دستی بر ورزش باستانی دارد!  

اینکه چرا سلبریتی ها و افراد مشهور که به نوعی مرجع سایر افراد جامعه محسوب می شوند و به همین دلیل بیش از همه مورد حساسیت هستند، در کشاکش حوادث و اتفاقات ناگهان سخنی پرحاشیه عنوان می کنند پرسشی است که خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا در گفت و گو با رفتار شناس و رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران جویای پاسخ آن شد.

سید حسن موسوی چلک با بیان اینکه در همه جوامع، یک عده افراد به دلیل فعالیت اجتماعی بیش از دیگران دیده می شوند و مورد توجه افکار عمومی هستند، گفت: به دلیل داشتن این ویژگی، اخبار و سخنان این افراد بیشتر مورد پیگیری قر ار می گیرد اما نباید فراموش کرد که چگونه دیده شدن حایز اهمیت است.   

وی ادامه داد: به این معنا که وقتی در حیطه ای که تخصص دارند اظهار نظر می کنند برای جامعه ای که حرف آنان را می شنوند، مرجع محسوب می شوند اما مشکل کار آنجا رخ می نماید که برخی فکر می کنند چون سلبریتی شدند همه چیزدان هستند؛ موضوعی که قابل نقد و بررسی است.

به گفته رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، همگان باید مراقب باشند در حیطه ای که تخصص ندارند سخن نگویند چه برسد به افرادی که بیشتر دیده و شنیده می شوند به عنوان مثال سخن یک هنرمند در مورد وزنه برداری زنان، این پرسش را برای همگان ایجاد می کند که این فرد آیا تخصصی در حیطه زنان و زایمان دارد یا تا چه حد درباره این موضوع اطلاعات دارد که به خود جسارت بیان آن را می دهد.

نگاه رقابتی برای بیشتر دیده شدن گاه کار دست افراد می دهد

موسوی چلک با تاکید بر اینکه گاه بیشتر دیده شدن باعث می شود افراد مشهور تلاش کنند از وقایع روز عقب نمانند و بدون مطالعه اظهار نظر کنند که شاهدیم با یک هشتگ، توییت، پیام اینستاگرامی یا غیره نسبت به امور واکنشی نشان می دهند که دیده شوند. این نگاه رقابتی برای بیشتر دیده شدن گاه کار دست این افراد می دهد و از آن طرف بام می افتند و مدتها زمان لازم است تا حرف زده شده از اذهان پاک شود.

وی افزود: این حرفهای غیرتخصصی به خودی خود شان و جایگاه بیان کننده را تقلیل می دهد و پایه های مرجعیت او را سست می کند تا آنجا که تردیدی در اعتماد به فرد سلبریتی ایجاد می شود به ویژه اگر این رفتارها تکرار هم شود.

مواظب باشیم با بیان دیدگاه شخصی، پا در کفش دیگری نکنیم

این آسیب شناس اجتماعی، یکی دیگر از دلایل اینگونه اظهار نظرها از سوی افراد مشهور را اصلح و برحق دانستن خود عنوان و تصریح کرد: گاه کار بجایی می رسد که این افراد بر نظر شخصی خود تاکید دارند در حالیکه باید مراعات ویژه داشته باشند و راجع به موضوعاتی که اشراف اطلاعاتی دارند سخن بگویند.

موسوی چلک با تاکید بر اینکه تمامی افراد به ویژه سلبریتی ها باید سخنان خود را مدیریت کنند، افزود: باید این مدتریت به گونه ای که هم شان و جایگاه خود را حفظ کنند و هم اینکه پا در کفش دیگران نکنند تا دچار هجمه و حاشیه و دلخوری دیگری نشوند.

وی درباره پیامدهای اظهارنظرهای شخصی افراد مشهور بر آحاد جامعه توضیح داد: دیده شده این سخنان بر برخی افراد تاثیر می گذارد و موانعی ایجاد می کند. فراموش نکنیم که ما نمی توانیم برای علاقه افراد دیوار بکشیم پس باید در بیان سخنانی راجع به ورزش یا هنری خاص دقت و مراعات کنیم.

ضرورت مراقبت سلبریتی ها و کاندیداها در انتخابات

موسوی چلک با اشاره به اینکه با نزدیک شدن به انتخابات، ممکن است دایره این سخنان گسترده تر شود، به همگان توصیه کرد: در این فضا هم کاندیداها باید مراقب باشند و از بین سلبریتی ها طرفدارانی برای تبلیغ خود انتخاب کنند که بعد از انتخابات شرمنده طرفداران خود نشوند.

وی افزود: سلبریتی ها هم باید مراقبت کنند که در طرفداری از برخی افراد دقت لازم را داشته باشند. اگر هر دو گروه مراعات کنند جایگاه هیچ یک تحت الشعاع انتخاب یا رفتار نادرست قرار نمی گیرد.

از: فاطمه دهقان نیری

منبع

سلبریتی‌ها در دام همه چیز دانی 
www.irna.ir

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا